Idag är det vanligt att företag har en reception där man tar emot besökare. Det är en plats med en receptionist och en receptionsdisk. Där kan besökare vänta på möten eller annat. Reception finns även på hotell och inom vården. Eftersom att receptionen ofta är det första en besökare ser så är det viktigt att den är välordnad samt att personen som jobbar där kan det mesta som rör företaget. Sedan är det ju så klart även viktigt att det är en bra inredning i själva receptionen.
Receptionisten kallas ofta för spindel i nätet då en viktig del i arbetet består av att hålla ihop företaget. Det är även att se till så att rätt person får rätt information i rätt tid. Sedan är det ju även så att din receptionist blir företagetes ansikte utåt, då det är den första person som hälsar besökarna välkomna. Sedan brukar det även förekomma en mängd andra arbetsuppgifter som en receptionist ska ha hand om,
En receptionist brukar alltså då hälsa besökare välkomna, svarar på frågor och informerar, tar betalt, svara i telefon och koppla samtal samt mycket mer. Mycket handlar så klart om vad det är för företag.
En reception bör även vara estetiskt tilltalande, en plats man kan stanna till på en stund. Det är bra att ha en rejäl receptionsdisk så väl som andra saker som en besökare kan ha behov av.