Det är en stor utmaning att starta företag. Hur redo man än känner sig innebär det alltid en risk. Hur insatt man än känner sig finns det alltid något nytt att lära eftersom samhället, marknaden och konsumenterna förändras. En blogg som illustrerar detta bättre än många andra är Företagsbloggen. I den kan man läsa om vardagen och alla tänkbara utmaningar man ställs inför som företagare.
Inläggen är ofta personliga och självutlämnande, och man får ta del av vad som faktiskt nyligen har aktualiserats. Det kan röra sig om dilemman kring vad som är viktigast som t.ex. möjligheter till besparingar eller att vara sitt varumärke troget. Andra ingående beskrivningar kan handla om värdet av risktagande, att anställa sin första medarbetare, regelverk som man bör känna till, hur man gör när pengarna tryter, värdet av goda relationer till andra företag och värdet av god service.
Medan marknadsföring har varit en central del av företagande väldigt länge har systerområdet marknadskommunikation ganska nyligen vuxit sig starkare. Marknadsföring handlar ofta om att kommunicera till omvärlden om sin verksamhet, om det man specifikt har att erbjuda och om sitt varumärke. För att lyckas med detta behöver man förstå grunderna för kommunikation och alla de gamla och nya kanaler som kan användas. Marknadskommunikation är en hel vetenskap i sig.
En av de nya kanalerna är influencers och sociala medier. Innan dessa kanaler fullt ut har etablerats finns det en risk till övertro å ena sidan eller att man underskattar deras betydelse å andra sidan. Man måste välja sina samarbeten med omsorg. Att välja fel kan vara skadligt både för influencern och för företaget. Samtidigt är det inte många företag som klarar sig utan hjälp av sociala medier och influencers idag.
I bloggen kan man också läsa om vad det är som gör att vissa lyckas med sitt företagande medan andra misslyckas. Det finns en del forskning kring detta som inte i första hand rör sådant som tillgängligt kapital och affärsidé utan mer om hur man är som person. Man kan också läsa om de personliga upplevelserna av framgång och motgång berättade av bloggens ägare.
Där finns det även personporträtt, av mer eller mindre kända entreprenörer, om hur man måste tro på sin företagsidé även om det kan ta många år innan man kan förverkliga den. Frågor om vad det innebär att vara en sann entreprenör tas återkommande upp. Vilka företagare som ger inspiration får också plats. Inspiration är ofta viktigt, särskilt när man vill prova något nytt eller ta sig igenom en jobbig period.
Läs mer om företagande, marknadskommunikation och samarbeten i Företagsbloggen.