Olika företag och verksamheter har ofta en eller flera konferenser. Det är inte ovanligt att hela arbetsgruppen åker iväg tillsammans till annan ort för att samverka. Visst kan man ha det på företaget, i egna konferensrum, men det är ofta bra mycket trevligare att åka iväg och passa på att nätverka med andra eller få en bättre sammanhållning i gruppen man jobbar i. Det är inte ovanligt att ha olika aktiviteter tillsammans, samt middagar med mera om man övernattar. Det är bra för teambuildingen. Om ni vill så kan ni åka på konferens i Åkersberga. Sen finns det en mängd olika konferensanläggningar runt om i landet.
För att få en bra konferens, se till att planera den väl och i bra tid. Det för att ni på bästa sätt ska kunna förbereda upplägget samt er själva. Skriv upp de övergripande målen och syftet med konferensen. Fundera även på aktiviteter och upplevelser, lokal och plats, mat och dryck, presentationsteknik och upplägg.
Under konferensen är det bra att se till så att alla är engagerade i den så väl som i de gemensamma aktiviteterna. Gemenskapen mellan era deltagare bidrar till bättre inställning, stämning och samarbete inom gruppen.
När konferensen sedan är över, se då till att följa upp hur deltagarna upplevt konferensen. Det för att ni ska ha något att gå på om det är så att ni behöver utveckla eller förbättra något tills nästa konferens.